Paristokierrätys
YHTEYSTIEDOT
puhelin: +358 10 249 1717
faksi: +358 10 249 1719
sähköposti: info(a)recser.fi


POSTIOSOITE
Recser Oy
Teknobulevardi 3-5 G
01530 Vantaa

Katso kaikki yhteystiedot
  • sv
  • en

1. Paristokierrätyksen kuljetusvälineet

Recser Oy:n keräysjärjestelmä Paristokierrätys toimittaa suurempia määriä käytettyjä paristoja ja akkuja vastaanottaville ja kerääville sopimuskumppaneilleen käytettyjen paristojen ja akkujen kuljetukseen soveltuvia UN-hyväksyttyjä muovitynnyreitä (vetoisuus 110 litraa) tai metallitynnyreitä (vetoisuus 62 litraa). Tyhjiä tynnyreitä toimitetaan keräyspaikalle aina täysi lavallinen.

Jos lähetät käytettyjä paristoja ja akkuja muissa kuin Paristokierrätyksen kuljetuspakkauksissa, ota yhteys ennen kuljetustilauksen tekemistä Recser Oy:hyn, joka antaa noutoluvan kuljetusyhteistyökumppanilleen. Käytetyt paristot ja akut kuuluvat aina VAK-lainsäädännön piiriin, koska mukana on litiummetalliakkuja (UN 3090) ja litiumioniakkuja (UN 3480).

2. Millaisia paristoja ja akkuja
kuljetusvälineisiin saa pakata?

Paristokierrätyksen kuljetusvälineisiin saa pakata kaikki muut alle 25 kilon painoiset akut, paitsi lyijyakut. Lyijypohjaiset akut pakataan koosta riippumatta lyijyakkujen keräyslaatikoihin. Esimerkkejä:

Standardiparistot ja -akut


Vuotavat paristot pussiin.


Sähköisten liikkumisvälineiden akut


Laiteakut ja -paristot.


Vahingoittuneet/puutteelliset sekä kaikki sähköisten liikkumisvälinei-den litiumioniakut muovipussissa.


Kannettavat litiumkäynnistysakut

KYLLÄ: kaikki kooltaan kannettavat

  • Standardiparistot ja -akut, kuten AA-, 9V ja nappiparistot.
  • Kannettavat teollisuusakut, kuten sähköpyörien, sähköpotkulautojen ja tasapainolautojen akut sekä energian varastointiin ja vapaa-ajankäyttöön tarkoitetut alle 25 kiloiset akut.
  • Laiteakut ja -paristot, kuten matkapuhelimissa, kannettavissa tietokoneissa, leluissa, johdottomissa työkaluissa, sähköhammasharjoissa, partakoneissa, käsikäyttöisissä pölynimureissa, terveydenhuollon laitteissa, mittalaitteissa yms. käytettävät akut.
  • Kannettavat litiumkäynnistysakut, kuten autojen, mopojen, moottoripyörien, mönkijöiden, skoottereiden ja päältä ajettavien ruohonleikkureiden litiumpohjaiset käynnistysakut.

EI: kooltaan kannettavia isompia, ei lyijyakkuja, ei purettuja akkuja.

  • Ajovoima-akuista puretut osat, joita ovat henkilö-, paketti-, kuorma- tai linja-autoissa käytettävät sähkö- tai hybridiauton liikuttamiseen tarvittavat akut. Näihin kuuluvat myös käyttövoima-akut, joilla tarkoitetaan autoissa käytettävää sähkö- tai hybridiauton apulaitteiden käyttämiseen tarvittavaa energiavarastoa. Palautusohje: Vastaanottopisteet sähköautojen ajovoima-akuille ovat valtuutetut automerkkihuollot sekä Suomen Auto-kierrätyksen romuajoneuvojen vastaanottopisteet. Lisätietoa verkkosivuilla: https://autokierratys.fi/.
  • Suojaamattomat puretut akkukennostot, suojaamattomat kennostot aiheuttavat vakavan oikosulku- ja tulipalovaaran.
  • Sähkömoottoripyörien ajovoima-akut, palautusohje: Ota yhteys maahantuojaan kierrätysohjeiden saamiseksi.
  • Yli 25 kiloa painavat isot teollisuusparistot ja -akut. Palautusohje: Ota yhteys maahantuojaan kierrätysohjeiden saamiseksi.
  • Erityisiin sotilaallisiin käyttötarkoituksiin suunnitellut paristot tai akut, joita on valtion keskeisten turvallisuusetujen turvaamiseen liittyvissä sähkö- ja elektroniikkalaitteissa, aseissa, ammuksissa ja sotatarvikkeissa.
  • Lyijypohjaiset akut, kuten autojen, moottoripyörien, mopojen ja muiden ajoneuvojen käynnistysakut, lyijypohjaiset teollisuusakut sekä veneakut. Lyijyakun erottaa muista akuista siinä olevasta Pb -merkinnästä sekä raskaasta painosta. Palautusohje: Palautusohje: Kaikki lyijyakut voi laittaa lyijyakkujen keräysastiaan. Jos sellaista ei ole keräyspisteessä, voi kannettavat lyijyakut laittaa Paristokierrätyksen tynnyriin.

3. Paristojen ja akkujen pakkaaminen kuljetusta varten

EHJÄT: (VAK erityismääräys 377, pakkaustapa P909)

  • Suojaa litiumparistojen ja -akkujen ulkoiset virtanavat oikosuluilta ja vaaralliselta lämmön kehittymiseltä esimerkiksi teippaamalla, muovipussin/-kelmun avulla ja sekoittamalla ne muiden paristojen ja akkujen kanssa. Muidenkin runsaasti varausta sisältävien (mm. vanhentuneiden) paristojen ja akkujen virtanavat tulee suojata teippaamalla tai laittamalla ne astiaan alkuperäispakkauksissa.
  • Käsittele paristoja ja akkuja varoen, jotta ne eivät vaurioidu.
  • Kerää tynnyri täyteen, jotta paristot ja akut eivät pääse liikkumaan kuljetuksen aikana.
  • Sähköisten liikkumisvälineiden akut suosittelemme pakkaamaan VAK-erityismääräyksen 376 ja pakkaustavan P908 mukaisesti (pakkaustapa esitellään seuraavassa osassa ”Vahingoittuneet yli 500 g:n painoiset litiumakut”).

HUOM! Mikäli akku ei mahdu tynnyriin, ota yhteyttä Recseriin kuljetukset@recser.fi noudon järjestämiseksi.

 

VAHINGOITTUNEET[1] YLI 500 G:N PAINOISET LITIUMAKUT: (VAK erityismääräys 376, pakkaustapa P908)

Vaurioituneille/puutteellisille akuille tulee olla oma paikka siten, että ne ovat erillään ehjistä akuista.

Vaurioituneet/puutteelliset akut pakataan suoraan ko. akuille tarkoitettujen kuljetusohjeiden mukaisesti, eli seuraavasti:

  • Jokainen vahingoittunut akku pakataan yksittäin tiiviiseen muovipussiin ja asetetaan vaurioituneille/puutteellisille akuille varattuun erilliseen tynnyriin.
  • Kun pakkaus täyttyy tai kun sitä tullaan noutamaan, voidaan pakkaukseen jäävä tyhjä tila täyttää soveltuvalla sulloaineella, kuten kuivalla hiekalla tai vermikuliitilla.
  • Merkitse vahingoittuneita/puutteellisia akkuja sisältävän tynnyrin ympärillä olevaan kelmuun esim. tarralla ”sis. vermikuliittia”.

Mikäli vahingoittuneita/puutteellisia akkuja palautuu harvoin, pakkaa ne kuljetusta varten ehjiä paristoja ja akkuja sisältävien tynnyreiden päällimmäiseksi. Täytä pakkaukseen tyhjä tila vermikuliitilla ja merkitse tynnyrin kansi.

[1] Akku on fyysisesti vaurioitunut, eli esim. akun kuoressa on halkeama tai siitä selkeästi puuttuu palanen, akussa on selkeitä kolhuja, akussa on vauriosta johtuva reikä, akku on vääntynyt tai muutoin muuttanut muotoaan, tai siinä on muita fyysisiä tai mekaanisia vaurioita, akusta vuotaa kemikaaleja, akkuun tiedetään kohdistuneen voimakas isku esim. putoamisen seurauksena, akun tiedetään olleen häiriötilanteessa, esim. ”kärähtäneen” laitteen sisällä, akun tiedetään olleen käytössä sähköisessä liikkumavälineessä, akkua on ladattu tai yritetty ladata viimeisen kahden vuorokauden aikana.

Pakkaustarvikesäkki (sulloaine)

Pakkaustarvikesäkki painaa n. 6 kg sisältäen sulloaineeksi tarkoitettua irtovermikuliittia.

Vermikuliitti on tarkoitettu käytöstä poistettujen puutteellisten ja vahingoittuneiden yli 0,5 kg litiumakkujen pakkaamiseen Paristokierrätyksen tynnyreissä VAK erityismääräys 376, pakkaustavan P908 mukaisesti.

Lisää irtovermikuliittia vahingoittuneille/puutteellisille akuille varattuun tynnyriin tarpeen mukaan ennen tynnyrin edelleen lähettämistä niin, että akut eivät pääse liikkumaan kuljetuksen aikana.

4. Tynnyreiden välivarastoiminen

Sijoita paristotynnyrit niille osoitettuun paikkaan:

  • jonka lähellä ei ole herkästi palavaa materiaalia
  • jossa niitä ei käytetä roska‐astiana ja niiden päälle ei laiteta mitään
  • joka on kuiva ja valvottu sekä mielellään huoneenlämpöinen
  • joka ei ole suorassa auringonpaisteessa
  • jossa on soveltuva palohälytysjärjestelmä ja ilmanvaihto

Vaurioituneille/puutteellisille akuille tulee olla oma paikka siten, että ne ovat erillään ehjistä akuista.

Säilytä paristoja ja akkuja sisältäviä tynnyreitä kannet suljettuina. Pidä tynnyrit lavalla jo ennen niiden täyttämistä, sillä täysi tynnyri painaa liian paljon käsin nostettavaksi.

Metallitynnyrin kannessa on paloturvamekanismi, jonka vuoksi tynnyrien kanteen ei saa liimata tarroja ja niiden päälle ei saa kertyä mitään.

Varastoitujen paristojen ja akkujen määrä tulee pitää mahdollisimman pienenä, tilaa siis nouto heti kun noutoerä on täynnä.

5. Tynnyreiden valmistelu noutoa varten

Tynnyreitä noudetaan vain lavoittain. Älä lähetä vajanaisia lavoja. Täysien tynnyreiden miniminoutoerä on 2 kpl teholavalle pakattuna.

Tynnyreitä mahtuu lavoille seuraavanlaisesti:

  • FIN-lava = 5 tynnyriä
  • EUR-lava = 4 tynnyriä
  • Teholava = 2 tynnyriä

Huomioi, että tynnyrit eivät saa tulla kuormalavan reunojen yli.

Sido täyteen kerätyt tynnyrit yhteen ennen noutoa kirkkaalla muovikelmulla. Mikäli sinulla ei ole sitomiseen tarvittavia välineitä, ilmoita siitä noutotilauksen yhteydessä, jotta kuljettaja osaa varata tarvittavat välineet mukaansa.

Älä käytä mustaa kelmua täysien tynnyreiden kanssa, sillä tynnyreissä olevien merkintöjen tulee olla näkyvissä kuljetuksen ajan.

6. Noutotilauksen tekeminen

Tee täysien tynnyreiden noutotilaus helposti verkkokauppamaisen noutotilausjärjestelmän kautta: https://www.paristokierratys.fi/kerayspisteille/taysien-paristotynnyreiden-noutotilaus/.

Ohjeet noutotilauksen tekemiseen noutotilausjärjestelmässä:

  1. Siirry noutotilausjärjestelmään verkkosivujemme linkin kautta. Ohjeet puhelintilaukseen löydät verkkosivuiltamme.
  2. Syötä keräyspisteesi ID-numeroa kohtaan ”Anna keräyspistenumerosi” ja paina Jatka. Mikäli et tiedä tai muista keräyspisteesi ID-numeroa, voit kysyä unohtuneen numeron sivun alareunassa näkyvästä Chatista. Kerro chattiin toimipisteen nimi ja osoite. Jos ID-numeroa ei chatin avulla löydy, ole yhteydessä kuljetukset(a)recser.fi.
  3. Lisää noudettavien tynnyrilavojen määrä valitsemalla “Nouto täydelle paristotynnyrille” -tekstin vieressä olevaa pluspainiketta. Järjestelmä lisää tilaukselle automaattisesti saman verran tyhjiä tynnyreitä. Voit halutessasi muuttaa tyhjien ja täysien tynnyrilavojen määriä plus- ja miinuspainikkeista.
  4. Alhaalla näet tilauksesi tiedot.
  5. Tarkista ja täydennä puuttuvat tiedot. Avoimeen kenttään voit tarvittaessa antaa tarkemmat nouto-ohjeet kuljettajalle esim. tarkempi tieto tynnyrilavan sijainnista. Tarkkoja noutoaikoja emme voi taata.
  6. Kun olet täyttänyt ja tarkistanut tiedot, valitse “Lähetä tilaus” -painike.
  7. Tilausvahvistus lähetetään onnistuneen tilauksen merkiksi annettuun sähköpostiosoitteeseen. Kuljetusasiakirjat lähetetään annettuun sähköpostiin vasta tilaustapahtuman jälkeen, kun kuljetustapahtuma on saatu päätökseen ja sähköiset siirtoasiakirjat on täydennetty. Keräyspisteen ei tarvitse tulostaa siirtoasiakirjaa tai kollilappuja, vaan kuljettajalla on ne mukanaan noudettaessa tilausta. Nouto tapahtuu 9 vuorokauden kuluessa. Pakkaa noudettava(t) tynnyrilava(t) valmiiksi noutotapahtumaa varten yllä olevien ohjeiden mukaisesti.

Tilausvahvistus, kuljetusasiakirjat ja kolli-/osoitelaput:

Tilausvahvistus saapuu sähköpostitse tilaajan antamaan sähköpostiosoitteeseen (jos et saa tilausvahvistusta, tarkista myös roskapostikansio). Erillisiä kollilappuja tai siirtoasiakirjoja keräyspisteelle ei lähetetä vielä tässä vaiheessa. Kuljetuksen suorittajalla on kaikki kuljetuksen vaatimat asiakirjat mukanaan ja Kuljettaja kiinnittää jokaiseen lavalliseen tynnyreitä yhden tulostetun kolli-/osoitelapun. Keräyspiste saa siirtoasiakirjan sähköpostitse, kun nouto on suoritettu loppuun. Kaikki noutotilaukset raportoidaan myös SIIRTO-rekisteriin.

Muuta huomioitavaa:

Noudettavat astiat tulee olla sijoitettu tavanomaiselle rahdin lastausalueelle noutoa varten.

Tynnyrit noudetaan 9 vuorokauden kuluessa tilauksesta Recser Oy:n kuljetusyhteistyökumppanin toimesta. Kuljetusyhteistyökumppanimme nimet löytyvät verkkosivuiltamme. Recser Oy:n tynnyreitä ei saa luovuttaa muille kuin Recserin kanssa sopimussuhteessa olevalle kuljetusliikkeelle tai tämän lukuun toimivalle alihankkijalle.

7. Paristotynnyriin kuulumattomien akkujen kierrätysohjeet


Sähköautojen ajovoima-akkujen kierrätysohjeet

Vastaanottopisteet sähköautojen ajovoima-akuille ovat valtuutetut automerkkihuollot sekä Suomen Autokierrätyksen romuajoneuvojen vastaanottopisteet. Merkkihuollot ovat pääasiallinen vastaanottopiste niille akuille, jotka tulevat elinkaarensa päähän ajoneuvon käytön aikana.

Romuajoneuvojen vastaanottopisteet puolestaan vastaanottavat ajovoima-akkuja lähinnä kierrätettäväksi
tulevista elinkaarensa päässä olevista sähkö- ja hybridiautoista. Romuajoneuvojen vastaanottopaikat sekä lisää aiheesta Suomen Autokierrätyksen sivuilta: https://autokierratys.fi/kuluttajille/vastaanottopaikat/.

Sähkömoottoripyörien ajovoima-akkujen kierrätysohjeet

Sähkömoottoripyörien ajovoima-akuille ei ole olemassa omaa tuottajayhteisöä. Pyydä kierrätysohjeet
maahantuojalta.

Muiden yli 25 kiloa painavien isojen teollisuusakkujen kierrätysohjeet

Pyydä kierrätysohjeet maahantuojalta.

8. Täydentävät keräysvälineet: Paloturvakaappi paristotynnyreille

Recser Oy:n yhteistyökumppani Tokset Oy valmistaa Tokset Litium Collector paloturvakaappeja. Paristotynnyrit voidaan sijoittaa helposti siirrettäviin paloturvakaappeihin. Paloturvakaapit on mitoitettu Recserin paristotynnyreiden mukaan. Valikoimissa on kaksi eri mallia paloturvakaapeille: myymälämalli, johon sopii yksi paristotynnyri sekä varastointimalli, johon sopii kaksi paristotynnyriä.

Automaattisella alkusammuttimella varustettuna Tokset Litium Collector lisää turvallisuutta keräyspisteissä kauppaliikkeissä ja litiumakkujen välivarastoinnissa.

Lisätiedot, hintatiedustelut ja tilaukset:

Tokset Oy

Puh: 010 4228 300

Sähköposti: info@tokset.com

www.tokset.com

Kuvan paloturvakaapista sekä muita täydentäviä keräysvälineitä löydät täältä.

9. Toimintaohjeet vaaratilanteissa