3. Paristojen ja akkujen pakkaaminen kuljetusta varten
EHJÄT: (VAK erityismääräys 377, pakkaustapa P909)
- Suojaa litiumparistojen ja -akkujen ulkoiset virtanavat oikosuluilta ja vaaralliselta lämmön kehittymiseltä esimerkiksi teippaamalla, muovipussin/-kelmun avulla ja sekoittamalla ne muiden paristojen ja akkujen kanssa. Muidenkin runsaasti varausta sisältävien (mm. vanhentuneiden) paristojen ja akkujen virtanavat tulee suojata teippaamalla tai laittamalla ne astiaan alkuperäispakkauksissa.
- Käsittele paristoja ja akkuja varoen, jotta ne eivät vaurioidu.
- Kerää tynnyri täyteen, jotta paristot ja akut eivät pääse liikkumaan kuljetuksen aikana.
- Sähköisten liikkumisvälineiden akut suosittelemme pakkaamaan VAK-erityismääräyksen 376 ja pakkaustavan P908 mukaisesti (pakkaustapa esitellään seuraavassa osassa ”Vahingoittuneet yli 500 g:n painoiset litiumakut”).
HUOM! Mikäli akku ei mahdu tynnyriin, ota yhteyttä Recseriin kuljetukset@recser.fi noudon järjestämiseksi.
VAHINGOITTUNEET[1] YLI 500 G:N PAINOISET LITIUMAKUT: (VAK erityismääräys 376, pakkaustapa P908)
Vaurioituneille/puutteellisille akuille tulee olla oma paikka siten, että ne ovat erillään ehjistä akuista.
Vaurioituneet/puutteelliset akut pakataan suoraan ko. akuille tarkoitettujen kuljetusohjeiden mukaisesti, eli seuraavasti:
- Jokainen vahingoittunut akku pakataan yksittäin tiiviiseen muovipussiin ja asetetaan vaurioituneille/puutteellisille akuille varattuun erilliseen tynnyriin.
- Kun pakkaus täyttyy tai kun sitä tullaan noutamaan, voidaan pakkaukseen jäävä tyhjä tila täyttää soveltuvalla sulloaineella, kuten kuivalla hiekalla tai vermikuliitilla.
- Merkitse vahingoittuneita/puutteellisia akkuja sisältävän tynnyrin ympärillä olevaan kelmuun esim. tarralla ”sis. vermikuliittia”.
Mikäli vahingoittuneita/puutteellisia akkuja palautuu harvoin, pakkaa ne kuljetusta varten ehjiä paristoja ja akkuja sisältävien tynnyreiden päällimmäiseksi. Täytä pakkaukseen tyhjä tila vermikuliitilla ja merkitse tynnyrin kansi.
[1] Akku on fyysisesti vaurioitunut, eli esim. akun kuoressa on halkeama tai siitä selkeästi puuttuu palanen, akussa on selkeitä kolhuja, akussa on vauriosta johtuva reikä, akku on vääntynyt tai muutoin muuttanut muotoaan, tai siinä on muita fyysisiä tai mekaanisia vaurioita, akusta vuotaa kemikaaleja, akkuun tiedetään kohdistuneen voimakas isku esim. putoamisen seurauksena, akun tiedetään olleen häiriötilanteessa, esim. ”kärähtäneen” laitteen sisällä, akun tiedetään olleen käytössä sähköisessä liikkumavälineessä, akkua on ladattu tai yritetty ladata viimeisen kahden vuorokauden aikana.