Kyllä, jätelain mukaan jokaisen paristojen ja akkujen myyntipisteen tulee ottaa vastaan loppukäyttäjältä käytetyt paristot ja akut ilman uuden tuotteen ostopakkoa ja maksutta.
Paristot ja akut kuuluvat tuottajavastuulainsäädännön piiriin eli niiden maahantuoja huolehtii jakelijoiden ja muiden toimipaikkojen keräämien paristojen ja akkujen noudosta kustannuksellaan. Pakkaamista varten toimitetuista kuljetuslaatikoista emme myöskään peri keräyspisteeltä maksua.
Käytännössä tuottaja siirtää jätehuollon järjestämisestä aiheutuvat kustannukset pariston tai akun hinnassa aina loppukäyttäjälle asti. Loppukäyttäjän oikeus on palauttaa käytetty tuote helposti ja maksutta järjestettyyn keräykseen.
Sijoita paristokeräysastia valvottuun, kuivaan ja huoneenlämpöiseen paikkaan soveltuvan sammutusvälineistön sekä palo‐ ja/tai savuhälytysjärjestelmän läheisyyteen.
Keräysastian oikean sijoittelun lisäksi muista seuraavat ohjeet:
Valmiit ohjemateriaalit sekä keräyspisteen henkilökunnalle että palauttajille löydät täältä. Otamme mielellämme vastaan niitä koskevia kehitysehdotuksia tai muita kysymyksiä: info(a)recser.fi.
Kuljetuslaatikon luukun koko on suunniteltu siten, että arviolta oikean kokoiset paristot ja akut mahtuvat luukusta sisään. Myös hieman isompia akkuja voi laittaa kuljetuslaatikkoon, mutta yli 0,5 kg painoiset litiumakut vaativat kestävämmät kuljetuspakkaukset.
Monet työkaluakut ovat nykyisin litiumakkuja, jotka muista akkutyypeistä poiketen voivat jopa sytyttää itsensä niin sanotun lämpökarkaamisefektin seurauksena. Lämpökarkaamiselle altistavat mm. fyysiset vauriot ja ulkoiset oikosulut.
Tulipalovaara liittyy litiumioniakkujen suureen energiatiheyteen ja herkästi syttyvään elektrolyyttiin. Akut eivät myöskään koskaan tyhjene täysin, vaan energiaa jää vielä akkuun, vaikka akku on näennäisesti tyhjä tai toimimaton. Yli 0,5 kg litiumakut tulisikin kuljettaa Recser Oy:n punaisissa VAK-hyväksytyissä paristotynnyreissä.
On. Metallinen teline kuljetuslaatikon alle on hyvä hankinta keräyspisteelle. Yksi tällainen vaihtoehto on nähtävillä verkkosivuillamme: www.paristokierratys.fi/kerayspisteille/taydentavia-keraysvalineita/
Kyllä. Tyhjiä laatikoita voi tilata täyden noudon yhteydessä enemmänkin, kuin vain sen määrän, mitä teiltä laatikoita noudetaan. Muistattehan mainita asiakaspalvelijalle toiveestanne saada enemmän laatikoita tilalle, mikäli teette tilauksen puhelimitse.
Seitsemän arkipäivän vasteajan syy on ympäristövaikutusten minimointi. Paristojen ja akkujen kuljetusten ympäristövaikutusten vähentämiseksi optimoimme reittejä ja hyödynnämme yhteisnoutoja tai paluulogistiikkaa. Mitä pienempi on keräyksen hiilijalanjälki, sitä suurempi on paristo- ja akkumateriaalien kierrätyksellä aikaansaatu positiivinen hiilikädenjälki.
Kyllä on. Suosittelemme, ettei laatikkoa säilytetä vuotta pidempää aikaa. Varsinkin alkaliparistot alkavat vanhetessaan vuotamaan, eikä liian pitkäaikainen varastointi tee muillekaan akuille ja paristoille hyvää.
Jos paristoja ja akkua kertyy vain vähäisiä määriä, voi laatikon käydä myös tyhjentämässä lähimmälle isommalle keräyspisteelle. Keräyspisteen löydätte mm. osoitteesta: www.kierratys.info/.
Paristot ja akut kuuluvat vaarallisten aineiden kuljetuslainsäädännön piiriin, minkä vuoksi niitä voidaan kuljettaa vain lain vaatimukset täyttävissä ja tarvittavat merkinnät sisältävissä kuljetuspakkauksissa. Voit tilata Recser Oy:ltä maksutta kuljetuslaatikoita ja niille noudon. Katso täältä lisätietoja.
Tämä johtuu siitä, että akut ja paristot luokitellaan vaaralliseksi jätteeksi. Kuljetuksessa vaarallinen jäte on merkittävä erillisin kuljetusmerkinnöin ja pakattava oikein. Recser Oy:n kuljetuslaatikot ja -tynnyrit täyttävät VAK-lainsäädännön vaatimukset ominaisuuksiensa sekä merkintöjensä suhteen.
Verkkokoulutus-sivultamme löydät viimeisimmät ohjeet akkujen luokittelulle ja pakkaamiselle. Kysy salasanaa materiaaleihin osoitteesta info(a)recser.fi.
Jos erikseen tilaamaanne kuljetuslaatikkoa tai sen noutoa ei kuulu noin viikon sisällä tilauksesta pyydämme ottamaan yhteyttä mahdollisimman pian asian selvittämiseksi: kuljetukset(a)recser.fi.
Kaikki palautettavat paristot ja akut olisi hyvä tarkistaa, mutta ymmärrämme kyllä tämän olevan käytännössä mahdotonta. Kehotammekin siksi tiedottamaan asiakkaille paristojen ja akkujen teippaamisen tärkeydestä sekä tarjoamaan paristojen teippausmahdollisuuden keräyspisteen yhteyteen.
Kuitenkin myös ihan muovipussissa paristojen palauttaminen on parempi kuin ilman mitään suojaa. Myös muovipussi suojaa hieman suuren paristomäärän mukana siten, että oikosulun mahdollisuus pienenee.
Lasipurkissa tai muussa rasiassa emme suosittele paristoja palauttamaan. Lasinen astia voi aiheuttaa lajittelupisteellä työntekijälle vaaratilanteen, kun paristot kaadetaan lajitteluun ja työntekijä ei ole tietoinen lasista paristojen seassa. Poikkeuksena tähän pienet kuulokojeiden paristot saa palauttaa myyntipakkauksessaan keräysastiaan, sillä pakkauksen muotoilu itsessään ehkäisee paristojen kosketukset toisiinsa.