Paristokierrätys
YHTEYSTIEDOT
puhelin: +358 10 249 1717
faksi: +358 10 249 1719
sähköposti: info(a)recser.fi


POSTIOSOITE
Recser Oy
Teknobulevardi 3-5 G
01530 Vantaa

Katso kaikki yhteystiedot
  • sv
  • en
Nipa-litiumparisto napojen teippauksessa

Miksi napani täytyy teipata?

 UKK kauppakeräys ja paristolaatikot

Myyn paristoja ja akkuja, täytyykö minun ottaa käytettyjä paristoja ja akkuja vastaan myyntipisteessäni?

Kyllä, jätelain mukaan jokaisen paristojen ja akkujen myyntipisteen tulee ottaa vastaan loppukäyttäjältä käytetyt paristot ja akut ilman uuden tuotteen ostopakkoa ja maksutta.

Maksaako kuljetuslaatikko tai sen nouto keräyspisteelle jotain?

Paristot ja akut kuuluvat tuottajavastuulainsäädännön piiriin eli niiden maahantuoja huolehtii jakelijoiden ja muiden toimipaikkojen keräämien paristojen ja akkujen noudosta kustannuksellaan. Pakkaamista varten toimitetuista kuljetuslaatikoista emme myöskään peri keräyspisteeltä maksua.

Käytännössä tuottaja siirtää jätehuollon järjestämisestä aiheutuvat kustannukset pariston tai akun hinnassa aina loppukäyttäjälle asti. Loppukäyttäjän oikeus on palauttaa käytetty tuote helposti ja maksutta järjestettyyn keräykseen.

Missä paristojen ja akkujen keräyspiste tulisi sijaita?

Sijoita paristokeräysastia valvottuun, kuivaan ja huoneenlämpöiseen paikkaan soveltuvan sammutusvälineistön sekä palo‐ ja/tai savuhälytysjärjestelmän läheisyyteen.

Millaisia turvallisuusseikkoja keräyspisteellä tulee huomioida?

Keräysastian oikean sijoittelun lisäksi muista seuraavat ohjeet:

    • Laita palautusohjeet nähtäville ja huolehdi, että ne ovat noudatettavissa.
    • Sijoita teippirulla keräysastian viereen paristojen ja -akkujen virtanapojen teippaamista varten.
    • Tarkista säännöllisesti, että keräysastiassa ei ole sinne kuulumattomia esineitä tai roskia ja että etenkin litiumparistojen ja ‐akkujen navat on teipattu oikosulun ehkäisemiseksi.

Toivon lisää tietoa tai materiaaleja paristojen kierrätyksen tueksi. Miten toimin?

Valmiit ohjemateriaalit sekä keräyspisteen henkilökunnalle että palauttajille löydät täältä. Otamme mielellämme vastaan niitä koskevia kehitysehdotuksia tai muita kysymyksiä: info(a)recser.fi.

Pitääkö palautettavien paristojen ja akkujen olla sellaisia, että ne mahtuvat kuljetuslaatikon luukusta sisään?

Kuljetuslaatikon luukun koko on suunniteltu siten, että arviolta oikean kokoiset paristot ja akut mahtuvat luukusta sisään. Myös hieman isompia akkuja voi laittaa kuljetuslaatikkoon, mutta yli 0,5 kg painoiset litiumakut vaativat kestävämmät kuljetuspakkaukset.

Monet työkaluakut ovat nykyisin litiumakkuja, jotka muista akkutyypeistä poiketen voivat jopa sytyttää itsensä niin sanotun lämpökarkaamisefektin seurauksena. Lämpökarkaamiselle altistavat mm. fyysiset vauriot ja ulkoiset oikosulut.

Tulipalovaara liittyy litiumioniakkujen suureen energiatiheyteen ja herkästi syttyvään elektrolyyttiin. Akut eivät myöskään koskaan tyhjene täysin, vaan energiaa jää vielä akkuun, vaikka akku on näennäisesti tyhjä tai toimimaton. Yli 0,5 kg litiumakut tulisikin kuljettaa Recser Oy:n punaisissa VAK-hyväksytyissä paristotynnyreissä.

Onko mahdollista ostaa kuljetuslaatikolle metallitelinettä?

On. Metallinen teline kuljetuslaatikon alle on hyvä hankinta keräyspisteelle. Yksi tällainen vaihtoehto on nähtävillä verkkosivuillamme: www.paristokierratys.fi/kerayspisteille/taydentavia-keraysvalineita/

Pystyykö tyhjiä kuljetuslaatikoita tilata enemmän kuin palautuvia?

Kyllä. Tyhjiä laatikoita voi tilata täyden noudon yhteydessä enemmänkin, kuin vain sen määrän, mitä teiltä laatikoita noudetaan. Tilatessanne noutoa laatikolle puhelimitse, voitte mainita asiakaspalvelijalle toiveestanne saada enemmän laatikoita tilalle.

Jos teette tilauksen nettilomakkeella, näette kohdassa ”muut tiedot” kaksi tekstikenttää, ohje rahtikirjalle ja ohje ajojärjestelijälle ja noutokuljettajalle. Tekstikentissä on automaattisesti teksti, joka ohjaa kuljettajaa ottamaan tyhjiä laatikoita tilauksen kollimäärän verran mukaan. Voitte muokata tähän tekstikenttään, montako laatikkoa toivotte noudon mukana tuotavan.

Onko olemassa jotain ”ikärajaa”, jolloin vajaa kuljetuslaatikko olisi lähetettävä jo eteenpäin?

Kyllä on. Suosittelemme, ettei laatikkoa säilytetä vuotta pidempää aikaa. Varsinkin alkaliparistot alkavat vanhetessaan vuotamaan, eikä liian pitkäaikainen varastointi tee muillekaan akuille ja paristoille hyvää.

Jos paristoja ja akkua kertyy vain vähäisiä määriä, voi laatikon käydä myös tyhjentämässä lähimmälle isommalle keräyspisteelle. Keräyspisteen löydätte mm. osoitteesta: www.kierratys.info/.

Kauppaani on kertynyt paristoja ja akkuja pari muoviämpärillistä. Miten saan ne eteenpäin kierrätykseen?

Paristot ja akut kuuluvat vaarallisten aineiden kuljetuslainsäädännön piiriin, minkä vuoksi niitä voidaan kuljettaa vain lain vaatimukset täyttävissä ja tarvittavat merkinnät sisältävissä kuljetuspakkauksissa. Voit tilata Recser Oy:ltä maksutta kuljetuslaatikoita ja niille noudon. Katso täältä lisätietoja.

Miksi kaikkien paristojen ja akkujen tulee olla oikein pakattuja ja niille tarkoitetuissa kuljetusastioissa?

Tämä johtuu siitä, että akut ja paristot luokitellaan vaaralliseksi jätteeksi. Kuljetuksessa vaarallinen jäte on merkittävä erillisin kuljetusmerkinnöin ja pakattava oikein. Recser Oy:n kuljetuslaatikot ja -tynnyrit täyttävät VAK-lainsäädännön vaatimukset ominaisuuksiensa sekä merkintöjensä suhteen.

Verkkokoulutus-sivultamme löydät viimeisimmät ohjeet akkujen luokittelulle ja pakkaamiselle. Kysy salasanaa materiaaleihin osoitteesta info(a)recser.fi.

Mitä teen, jos kuljetuslaatikon toimitus tai nouto on todella hidas tai ei koskaan saavu?

Jos Paristokierratys.fi sivuilta erikseen tilaamaanne kuljetuslaatikkoa ei kuulu noin viikon sisällä tilauksesta pyydämme ottamaan yhteyttä mahdollisimman pian asian selvittämiseksi: info(a)recser.fi.

Jos kuljetuslaatikoiden nouto kestää yli kaksi viikkoa, voidaan jo olettaa, että tilaus ei ole jostain syystä mennyt läpi. Tällöin suosittelemme ottamaan suoraan yhteyttä DB Schenkerin asiakaspalveluun noutotilausohjeistamme löytyvien yhteystietojen kautta: https://www.paristokierratys.fi/kerayspisteille/tayden-laatikon-noutotilaus/.

Miksi jouduin itse maksamaan kuljetuksen?

Jos olette joutuneet maksamaan kuljetuksen itse, tämä johtuu mitä luultavimmin siitä, että tilaus noudolle on tehty normaalina kuljetustilauksena. Jotta maksu kuljetuksesta ohjautuu Recserille, teidän tulee käyttää Recserin asiakasnumeroa (50016759) tilatessanne kuljetuksen.

Verkkosivuilta löytyvässä lomakkeessa asiakasnumero on automaattisesti, mutta puhelimitse noutoa tilatessanne numero tulee kertoa asiakaspalvelulle. Tarkemmat ohjeet ja asiakasnumeron löydätte täältä.

Tuleeko minun varmistaa, onko kaikki palautettavat paristot ja akut teipattu?

Kaikki palautettavat paristot ja akut olisi hyvä tarkistaa, mutta ymmärrämme kyllä tämän olevan käytännössä mahdotonta. Kehotammekin siksi tiedottamaan asiakkaille paristojen ja akkujen teippaamisen tärkeydestä sekä tarjoamaan paristojen teippausmahdollisuuden keräyspisteen yhteyteen.

Kuitenkin myös ihan muovipussissa paristojen palauttaminen on parempi kuin ilman mitään suojaa. Myös muovipussi suojaa hieman suuren paristomäärän mukana siten, että oikosulun mahdollisuus pienenee.

Lasipurkissa tai muussa rasiassa emme suosittele paristoja palauttamaan. Lasinen astia voi aiheuttaa lajittelupisteellä työntekijälle vaaratilanteen, kun paristot kaadetaan lajitteluun ja työntekijä ei ole tietoinen lasista paristojen seassa. Poikkeuksena tähän pienet kuulokojeiden paristot saa palauttaa myyntipakkauksessaan keräysastiaan, sillä pakkauksen muotoilu itsessään ehkäisee paristojen kosketukset toisiinsa.