Näin kierrätät / Keräyspisteet / Turvallisuus / Kierrätysprosessi / Paristotyypit
Näin kierrätät / Keräyspisteet / Turvallisuus / Kierrätysprosessi / Paristotyypit
Alkaliparistojen teräskuorista talteen otettu rauta toimitetaan terästehtaille, joissa se sulatetaan ja toimitetaan halutussa muodossaan terästä raaka-aineena käyttäville tahoille.
Terästä hyödynnetään mm. autoissa, teollisuudessa ja talojen rakenteissa. (Yhdestä kilosta terästä saadaan valmistettua esimerkiksi n. 70 haarukkaa (paino 14 g).)
Sinkki soveltuu mm. rakennus-, auto- ja lääketeollisuuden käyttöön.
Alkaliparistoista raudan talteenottamisen jälkeen jäljelle jäävästä sinkki-mangaanipitoisesta mustasta massasta voidaan vaihtoehtoisesti jalostaa suomalaisen kiertotalousinnovaation avulla luomuviljelyyn soveltuvaa lannoitetta (linkki: www.tracegrow.com). Tällöin kierrätysaste on korkeampi, jopa 78 %.
Lisää Tracegrown kiertotalouslannoitteen syntyprosessista ja markkinoista #Kierrossa-blogissa.
Litiumakuista saadaan 20–30 % kobolttia ja 15–20 % kuparia sisältäviä jakeita, jotka toimitetaan teollisuuden uusioraaka-aineiksi.
Kierrätettyä kobolttia voidaan käyttää uusien akkujen raaka-aineena. Kobolttipitoinen musta massa toimitetaan Kokkolaan Jervois Finland Oy:lle, jossa sijaitsee yksi maailman suurimmista koboltin jalostamoista. Koboltin kierrätys säästää paitsi energiaa myös neitseellistä kobolttia, jonka louhintaan on liitetty ympäristö- ja ihmisoikeusongelmia. Nyt käytöstä poistuvien litiumioniakkujen sisältämän koboltin saaminen kiertoon on kriittistä myös vihreään siirtymään tarvittavien akkuraaka-aineiden riittävyyden kannalta. Koboltti on listattu EU-tasolla yhdeksi kriittisistä raaka-aineista, joilla on suuri taloudellinen merkitys ja joiden saatavuuteen liittyy riskejä.
Kierrätettyä kuparia voidaan hyödyntää laajasti esimerkiksi elektroniikkateollisuudessa, rakentamisessa ja aurinkopaneeleissa. Kierrätetyn kuparin käyttö säästää energiaa ja luonnonvaroja ja vähentää tehokkaasti hiilidioksidipäästöjä. Arvioiden mukaan jopa puolet Euroopassa käytetystä kuparista on jo tänä päivänä kierrätettyä.
Teräskuorista talteen otettu rauta toimitetaan terästehtaille, joissa se sulatetaan ja toimitetaan halutussa muodossaan terästä raaka-aineena käyttäville tahoille. Terästä hyödynnetään mm. autoissa, teollisuudessa ja talojen rakenteissa. Kierrätetyn teräksen käyttö säästää energiaa ja luonnonvaroja ja vähentää tehokkaasti hiilidioksidipäästöjä. Recserin teettämän selvityksen mukaan kierrätetyn raudan ilmastovaikutus on 85 prosenttia pienempi kuin neitseellisesti louhitun.
Ferronikkeli, jota akkujen sisältämissä materiaaleissa on 50 %, kierrätetään uudelleen käytettäväksi teräksen valmistuksessa. Tämä prosessi säästää energiaa ja vähentää neitseellisen materiaalin tarvetta.
Nikkeliä käytetään esimerkiksi ruostumattoman teräksen valmistuksessa. Kierrätetyn nikkelin käyttö säästää energiaa (arvioiden mukaan jopa 75 prosenttia neitseellisen materiaalin louhintaan verrattuna) ja luonnonvaroja sekä vähentää tehokkaasti hiilidioksidipäästöjä.
Kadmium on ympäristölle ja terveydelle haitallinen raskasmetalli, ja siksi sen käyttöä akuissa on nykyään rajoitettu lainsäädännöllä. Sitä löytyy kuitenkin vanhoista sähkökäsityökalujen akuista ja kierrätysprosessissa kadmium kerätään turvallisesti talteen.
Näistä akuista saadaan talteen nikkeliä ja kobolttia, joita käytetään muun muassa ruostumattoman teräksen ja älypuhelinten akkujen valmistuksessa. Myös akuissa oleva rauta saadaan talteen.
Nikkeliä käytetään esimerkiksi ruostumattoman teräksen valmistuksessa. Kierrätetyn nikkelin käyttö säästää energiaa (arvioiden mukaan jopa 75 prosenttia neitseellisen materiaalin louhintaan verrattuna) ja luonnonvaroja sekä vähentää tehokkaasti hiilidioksidipäästöjä.
Nikkelimetallihydridiakuista valmistettu nikkeli- ja kobolttipitoinen murske toimitetaan nikkeli- ja kobolttijalostajalle.
Lyijyakut sisältävät 65–90 % lyijyä. Kierrätettyä lyijyä käytetään mm. uusien lyijyakkujen valmistuksessa. Akkujen kierrätys säästää luonnonvaroja, sillä kierrätetyllä lyijyllä voidaan korvata neitseellisiä raaka-aineita ja siten vähentää kaivostoiminnasta aiheutuvia ympäristövaikutuksia. Kierrätetyn lyijyn hyödyntäminen vähentää myös lyijyn tuotannon kasvihuonekaasupäästöjä. Lyijyä voidaan kierrättää lähes rajattomasti, sillä kierrätysprosessissa sen laadun heikkeneminen on pyritty kaikin tavoin ehkäisemään. Lyijy onkin yksi eniten kierrätetyistä metalleista. Lyijyakkujen vastuullinen keräys ja kierrätys on hyvin tärkeää, sillä lyijy on raskasmetalli ja sen päätyminen luontoon tulee estää.
Recser Oy:n teettämän tuoreen selvityksen mukaan kierrätetyistä akuista ja paristoista saatavat metallit vähentävät kasvihuonekaasupäästöjä jopa 98 % verrattuna neitseellisesti louhittuihin metalleihin. Kierrättäminen on todellinen ilmastoteko, ja se voi merkittävästi auttaa torjumaan ilmastonmuutosta. Tutustu täältä Hiilikädenjälki -selvitykseemme.
Tilastotietoa paristojen ja akkujen kierrätyksestä löydät täältä.
Tutustu lisäksi Suomen Uusioraaka-aineliitto ry:n julkaisemaan ’Kiertohelmiä – kierrätyksellä uusiomateriaaleja’ -oppimateriaaliin. Oppimateriaalissa esitellään 15 erilaista uusioraaka-ainetta ja kerrotaan niiden kierrätyksestä, ympäristövaikutuksista ja hyödyntämisestä. Pääset lataamaan oppimateriaalin PDF-muodossa Suomen Uusioraaka-aineliitto ry:n verkkosivuilta.