Recser haastaa tuottajat mukaan yhteisistä keräystuloksista viestimiseen – Kolme helppoa askelta!
Keväällä 2024 Recser järjesti tuottajayhteisöön kuuluville yrityksille viestintäpilotin, jonka tarkoituksena oli auttaa yrityksiä viestimään omasta tuottajavastuustaan ja sen positiivista vaikutuksista. Pilottiin osallistui kolme toisistaan erilaista tuottajaa: Celltech, Augment Mobility ja Kesko. Pilotista syntyneen viestintäoppaan avulla yhteiset paristojen ja akkujen keräys- ja kierrätystulokset avautuvat innostavasti ja inspiroivasti. Lisäksi opas kannustaa pohtimaan, mitä tuottajavastuu tarkoittaa ja mahdollistaa tuottajille ja niiden asiakkaille.
Opas lanseerattiin tuottajille 22.8. järjestetyssä tuottajien inspiraatioaamuwebinaarissa, jossa pilottituottajien esimerkkien lisäksi kuultiin vastuullisuusviestintään erikoistuneen Sus+Comin asiantuntijoiden näkemyksiä vaikuttavasta vastuullisuusviestinnästä. Yhteensä nelisenkymmentä eri tuottajaa osallistui webinaariin, jonka pääosassa oli tuottajavastuun viestiminen.
– Viimeistään viestinnän kautta tuottajavastuu muuttuu vaatimustenmukaisesta toiminnasta aidoksi vastuullisuudeksi. Haluamme kannustaa kaikkia tuottajiamme pohtimaan, miten tuottajavastuu huomioidaan omassa liiketoiminnassa, ja viestimään sen merkityksestä sekä yhdessä saavutetuista tuloksista. Tuottajayhteisö auttaa tuottajia tekemään paristojen ja akkujen kiertotaloudesta todellisuutta, Liisa-Marie Stenbäck Recseriltä perustelee.
Vastuullisuusviestinnän nelikenttä
Recserin webinaari syventyi siihen, miten yritykset voivat rakentaa uskottavaa ja vaikuttavaa vastuullisuusviestintää. Mari Haavisto, Sus+Comin perustaja, korosti että vastuullisuusviestinnässä on kyse teoista, joista tulee viestiä avoimesti ja selkeästi.
Haavisto kuvaili vastuullisuusviestintää tekojen ja vastuun kantamisen nelikentällä, jossa eri yritykset sijoittuvat eri kohtiin.
–”Henkselinpaukuttajat” tuovat esiin yksittäisiä vastuullisuustekoja ilman syvempää sitoutumista. ”Ketterät edelläkävijät” ovat puolestaan integroituneet vastuullisuuden liiketoimintastrategiansa ytimeensä. “Piittaamattomien” vastuullisuustyö ei näy eikä kuulu, koska sitä ei ole, mutta eniten yrityksiä on varmasti siellä “Hiljaisten muurahaisten” laatikossa, jossa vastuu kyllä kannetaan ja tekojakin tehdään, mutta niistä ei oikein kuitenkaan viestitä – eli kukaan ei tiedä niistä, Mari Haavisto havainnollisti.
Webinaarin tärkein viesti olikin, että vastuullisuusviestintä voi muuttaa tuottajavastuun noudattamisen aidoksi kilpailutekijäksi. Yritysten on perusteltava väitteensä tieteellisellä näytöllä, osoitettava lisäarvo ja varmennettava väitteet kolmannen osapuolen toimesta.
– Recserin tuottajayhteisön jäsenillä on nyt hieno mahdollisuus nousta pois “hiljaisten muurahaisten” joukosta, sillä viestintäpilotin materiaalit täyttävät nämä vaatimukset, Haavisto lisää.
Tuottajavastuun vaikutukset ja saavutukset
Tuottajavastuun ansiosta esimerkiksi paristojen ja akkujen erilliskeräysaste on noussut 15 prosentista 50 prosenttiin kymmenessä vuodessa, ja jopa 90 prosenttia materiaaleista voidaan kierrättää uusioraaka-aineiksi. Viime vuoden aikana Recser keräsi lähes kaksi miljoonaa kiloa käytettyjä paristoja ja pienakkuja. Se vastaa noin 9 sinivalaan painoa. Asukasta kohden viime vuonna kerättiin 320 grammaa kannettavia paristoja ja akkuja – enemmän kuin yhden ison karkkipussin verran.
Recserin sivuille tuottajia varten koottu viestintäopas auttaa tuottajia laskemaan oman yrityksen vaikutukset keräystulokseen kierrätyslaskurin avulla. Yhteisten ja omien kierrätys- ja keräystulosten lisäksi opas neuvoo oman ydinviestin muodostamiseen ja hissipuheen rakentamiseen, sekä antaa valmiit pohjat, joiden avulla viestejä on helppo kommunikoida ulospäin. Oppaasta saa myös konkreettiset vinkit materiaalien hyödyntämiseen, valmiita kuvia ja tekstejä, joita voi käyttää osana yritysten vastuullisuusraportteja, blogeja ja inspiroida kierrätyksen pariin, vaikka omia sosiaalisen median kanavia hyödyntäen.
Pilottiin osallistuneet tuottajat ovat jo suunnitelleet materiaaleille monipuolista käyttöä.
– Osallistuimme mielellämme viestintäpilottiin, sillä se antoi meille konkreettisia työkaluja ja materiaaleja tuottajavastuustamme viestimiseen. Käytämme syntyneitä materiaaleja ensi alkuun sisäisessä viestinnässä lisäämään henkilöstömme ymmärrystä tuottajavastuustamme. Tulemme myös ehdottomasti jakamaan yhteisiä viestejä ensimmäiseksi varmasti paristonkierrätysviikolla myös omille sidosryhmillemme ja asiakkaillemme. Näille löytyy monenlaista käyttöä ja mahdollisuuksia, Minna Andersson Celltechiltä kuvailee.
Keskolle pilotti auttoi luomaan inspiroivia materiaaleja suoraan kuluttajille, ja näin kannustamaan osaltaan entistä parempiin tuloksiin pääsemiseksi kierrätyksen osalta myös jatkossa.
– Haluamme muistuttaa ihmisiä niin myymälöidemme kuin digitaalisten kanaviemme kautta siitä, kuinka tärkeää paristojen ja akkujen kierrättäminen on ja miten jokainen voi osallistua ja auttaa omalla toiminnallaan, Keskon päivittäistavarakaupan ympäristöpäällikkö Hanna Lehmuskoski sanoo.