Paristokierrätys
YHTEYSTIEDOT
puhelin: +358 10 249 1717
faksi: +358 10 249 1719
sähköposti: info(a)recser.fi


POSTIOSOITE
Recser Oy
Teknobulevardi 3-5 G
01530 Vantaa

Katso kaikki yhteystiedot
  • sv
  • en

Tuottajavastuuiltapäivässä etsittiin ratkaisut kiertotalouden ongelmiin

  • Tuottajavastuu toimii hyvin, mutta ympäristön pelastaminen vaatii vastuun siirtämistä kierrätyksestä tuotesuunnitteluun
  • Kasvavan verkkokaupan kierrätyskulut koituvat muiden maksettavaksi, ja tästä on lailla päästävä eroon
  • Kotitalouksilla petraamisen paikka, mutta myös uusille kuluttajaa auttaville palveluille on kysyntää
  • Sähköistyvät liikenne tuo kiertotalouteen autojen akut, jotka voivat toimia teollisuuden energiapiikkien tasoittajana

Nykyisin tuottajayhteisöjen jäsenet maksavat kierrätysmaksuja tuottamansa materiaalin määrän mukaan. Suomen Ympäristökeskus SYKE:n johtaja, professori Jyri Seppälän mukaan malli kaipaa muutosta. Jos maapallon kestokykyyn liittyvät ongelmat ja ilmasto-ongelmat halutaan ratkaista, nykyinen malli ei riitä. 

Tuottajien vastuu ympäristönäkökulmista pitäisi Seppälän mukaan siirtää nykyisestä kierrätysvaiheesta tuotantoketjun alkupäähän. Mitä parempi tuote, sitä vähemmän sen kierrätyksen tulisi yritykselle maksaa. Se olisi hyvä kannustin, Seppälä näkee.

”Tuottajia pitäisikin kannustaa tuotteiden valmistuspäässä tekemään hyvää tuotesuunnittelua, joka vähentäisi päästöjä koko tuotteiden elinkaaren aikana ja mahdollistaisi tuotteiden raaka-aineiden säilyttämisen mahdollisimman pitkään talousjärjestelmässä”, Seppälä linjaa.

Seppälä puhui Tuottajayhteisöjen neuvottelukunnan (TYNK) järjestämässä neljännessä peräkkäisessä tuottajavastuuiltapäivässä Tampere-talossa. Tapahtuma keräsi yli 160 eri alojen asiantuntijaa kiertotalouden kysymysten äärelle.

Seppälän mukaan kiertotalous on tärkeää, mutta kierrätyksellä ei ilmasto-ongelmaa ratkaista.

”Kiertotalous on tärkeä ilmastolle siksi, että näin vähennämme neitseellisten luonnonvarojen kysyntää ja sitä kautta päästöjen syntymistä, mutta pelkällä kierrättämisellä tätä hommaa ei tulla ratkaisemaan.”

Vapaamatkustajat saatava kuriin

Kasvava verkkokauppa on lisännyt niin sanottua vapaamatkustajaongelmaa. Vapaamatkustajilla tarkoitetaan niitä tuottajia, jotka eivät ole hoitaneet lakisääteisiä jätehuoltovelvoitteitaan Suomeen. 

Ongelma syntyy siitä, että tuottajat vastaavat markkinoilta poistuvien tuotteiden jätehuollosta. Näin velvoitteensa oikein hoitaville tuottajille syntyy ylimääräisiä kustannuksia, koska kaikki tuottajat eivät osallistu järjestämiseen ja kustannuksiin.

”Jos jättää velvoitteensa hoitamatta, saa markkinoilla etua, ja se ei ole toivottava tilanne”, tuottajavastuuta valvovan Pirkanmaan Ely-keskuksen ylitarkastaja Teemu Virtanen tiivistää.

Tilanteen ratkaiseminen selkeillä linjauksilla olisi niin valvontaviranomaisten kuin suomalaisen kaupankin etu. EU:ssa asiaa on puitu pitkään, mutta asiaa vaikeuttaa se, ettei toisen maan lainsäädäntöä voi suoraan soveltaa toisessa maassa sijaitsevaan yritykseen.

Kotitaloudet tarvitsevat neuvontaa ja palveluita

Tuottajavastuuiltapäivässä esiteltiin joukko ratkaisuja kiertotalouden käytännön ongelmiin. Metallipakkauksia keräävän Mepak-Kierrätyksen tutkimuksessa havaittiin, että kotitalouksien metallijätteestä yli kymmenesosa oli kierrätykseen kelpaamatonta.

”Osa selittyy tietämättömyydellä, ja tiedotusta tarvitaan varmasti lisää. On kutenkin vaikea ymmärtää, miten 50 tuuman televisio joutuu pienmetallin sekaan”, Mepak-Kierrätyksen toimitusjohtaja Satu Estakari nauratti yleisöä vakavalla asialla.

Kotitalouksien osalta usein kyse on usein käytännön hankaluudesta. Tätä varten Lahden ammattikorkeakoulussa tehtiin mobiilisovelluksella toimiva pilottiprojekti, jossa kuluttajat saivat kilpailuttaa huonekalujen tai kodinkoneiden noudon tuottajavastuun hoitavalta yritykseltä.

”Tarve oli kova, sillä lähes sata kotitaloutta kysyi tarjousta. Toteutuneiden kuljetusten määrä jäi pieneksi, sillä käsitykset kuljetuksen hinnasta poikkesivat toisistaan. Jos tällainen yleistyisi, myös kuljetuskustannukset laskisivat ja tilaushalukkuus kasvaisi”, projektia johtanut Niklas Kaikonen sanoo.

Autojen akut tarjoavat uutta liiketoimintaa

Liikenteen sähköistyessä myös sähköautojen akkujen kierrättäminen ja uusikäyttö tulevat ennen pitkää ajankohtaisiksi. Vuonna 2060 noin 50 000 sähkö- ja hybridiautoa tulee arvokkaine akkuineen vuosittain elinkaarensa päähän, VTT:n tutkija John Bachér arvioi Tuottajavastuuiltapäivässä.

”Tämä on uusi tilanne verrattuna perinteiseen autoon, jossa yhtä yksittäistä arvokasta komponenttia ei ole ollut”, Bachér huomauttaa.

Tämä luo uusia liiketoimintamalleja, kuten akkujen leasingia maailmalla toimiville autovalmistajille. Samalla vanhan akun jäännösarvo voi luoda liiketoimintaa.

”Myös sitä kannattaa tutkia nyt, voimmeko valjastaa akun jäljellä olevan toiminnallisen arvon johonkin toiseen loppusovellukseen, kuten teollisuuden synnyttämän sähköenergian varastoimiseen”, Bachér sanoo.

TYNK

Tuottajayhteisöjen neuvottelukunta TYNK perustettiin vuonna 2012 Suomessa toimivien tuottajayhteisöjen neuvottelufoorumiksi ja edunvalvojaksi.

Siihen kuuluvat Suomen Rengaskierrätys Oy, Suomen Autokierrätys Oy, Akkukierrätys Pb Oy, Recser Oy, SER tuottajayhteisö ry, FLIP ry, European Recycling Platform (ERP), Suomen Keräyspaperi Tuottajayhteisö Oy, Suomen Keräystuote Oy (SKT), Suomen Palautuspakkaus Oy (PALPA), Mepak-Kierrätys Oy, Suomen Kuitukierrätys Oy (SUK) ja Suomen Uusiomuovi Oy.

 

Ohjelma ja lisätiedot:

www.tuottajayhteiso.fi/tuottajavastuuiltapaiva-2019  

Pääsihteeri, TYNK
Eija Jokela 
407237992
eija.jokela (at) kuitukierratys.fi

www.tuottajayhteiso.fi